V říjnu 2023 zaznamenala Evropská unie výrazný nárůst registrací bateriových elektromobilů, které stouply o 36,3 %, dosahujíc počtu 121 808 vozidel. Tento růst byl ovlivněn několika klíčovými faktory, které reflektují změny v preferencích spotřebitelů. Analýzu zveřejnil specializovaný server Acea.auto.
Prudký nárůst v Belgii (+147,3 %) a Dánsku (+100,7 %) naznačuje, že ekologické aspekty v osobní přepravě hrají stále důležitější roli v rozhodování spotřebitelů. I přes zpomalení v září, největší trh pro elektromobily, Německo, zaznamenal stále solidní nárůst (+4,3 %) v říjnu. Celkový objem za rok dosáhl 1,2 milionu vozidel, což představuje pozoruhodný nárůst o 53,1 % ve srovnání s loňským rokem a podíl 14 % na evropském trhu automobilů za deset měsíců.
Hybridní elektromobily vykázaly nárůst registrací o 38,6 %, což naznačuje, že kombinace elektrického a tradičního pohonu nalézá také více a více příznivců mezi evropskými řidiči. Německo (+57,9 %), Francie (+40,1 %) a Itálie (+28 %) sehrály klíčovou roli v tomto nárůstu, přispívajíc k celkovému nárůstu o 29,8 % za prvních deset měsíců.
Zatímco prodeje plug-in hybridů klesly, snížení o 5 % naznačuje možnou změnu ve vkusu spotřebitelů. Rostoucí zájem v Belgii (+70,2 %) a ve Francii (+34,2 %) nestačil k vyvážení poklesu v Německu (-49 %), což je důležitým trhem pro tuto technologii. Podíl plug-in hybridních aut tak klesl z 10,2 % na 8,4 % v říjnu.
Statistiky hovoří jasně. Přechod evropských spotřebitelů k ekologičtějším alternativám v případě osobních vozidel odráží rostoucí důraz na udržitelnost a nízkou emisní dopravu. Zvýšený zájem o elektromobily zdůrazňuje, že dříve marginální technologie se stává klíčovým prvkem evropského automobilového trhu. Ale jak je na tom Česko?
Česko výrazně pokulhává
Konzervativní český spotřebitel se zcela vyniká trendům západní Evropy. Jak naznačuje přehled zveřejněný serverem Europa.eu, počet nově registrovaných elektromobilů v Česku je ve srovnání s Evropou až druhý od konce. Po nás je jen Slovensko.
Tento trend se ale pomaličku mění. Zatímco v prvních devíti měsících byl poměr nově prodaných benzinových motorů v Česku 52,3 %, dieselů 22,9 %, hybridů 17,9 %, bateriových elektromobilů 2,9 % a plug-in hybridů 2,4 %. tak v říjnu byl tento poměr přeci jen už více nakloněn elektromobilům – benzin 49,7 %, diesel 21 %, hybrid 21,7 %, bateriové elektromobily 3,8 % a plug-in hybridy 3,3 %.
Uvidíme, kdy se Česku podaří nastolit podobný trend, jako ve vyspělejší západní Evropě. Budoucí směřování k elektromobilitě se ovšem zdá být nevyhnutelné.
Comments (2)
Patrsays:
28. 11. 2023 at 15:25🙂 😀 😀
pavelsays:
3. 12. 2023 at 6:16Njn, nechápu to, pane redaktore. Makáme stejně, ale produktivita je prý nízká a platy skoro třetinové. Zato ceny za energie či potraviny máme stejné či vyšší. To si pak nějaký elektromobil nekoupíte, když není za co.