Největší chorvatská loděnice Brodosplit, jenž v roce 2022 oslaví 100 let své existence, přichází s revolučním projektem. Začíná stavět novou luxusní plachetnici, která bude zcela nezávislá na spalovacích motorech a i při bezvětří zvládne provoz s nulovými emisemi.
Projekt slouží k praktickému výzkumu a vývoji ekologických inovací, které si kladou za cíl do budoucna snižovat negativní dopady lodní dopravy na životní prostředí. Plány na zkonstruování bezemisní jachty začaly vznikat už v roce 2020, a to s finanční podporou z fondů Evropské unie.
Elektrická plachetnice bude mít obrovskou kapacitu baterií
Délka trupu 63.5 m, šířka 10 m a výška k hlavní palubě 5.35 m, takové by měly být rozměry nové plachetnice pro 24 pasažérů. Kromě jiného ponese ocelový trup i váhu 30 tun v podobě akumulátorových článků. Tyto baterie budou mít celkovou kapacitu neuvěřitelných 2300 kWh, což odpovídá celoroční spotřebě elektřiny v rodinném domě (průměr v ČR je v rozmezí 2000 – 3200 kWh/rok).
Přestože množství uložené energie s rezervou zajistí bezproblémovou plavbu, musí být podle místních zákonů plachetnice vybavena i další náhradní formou pohonu. V tomto případě jde o dva dieselové generátory, které se však spustí jedině v nouzových případech.
Úsporný provoz a kombinované zdroje energie pro dobíjení
Když elektrická loď popluje se staženou plachtou, budou ji pohánět dva elektromotory, každý s výkonem 150 kW. Jakmile však dosáhne rychlosti 6 uzlů, klesne potřebná energie na pouhých 60 kW, což je u takto velkého plavidla s výtlakem 500 GT pozoruhodně málo.
Pro takto úsporné fungování je zásadní hlavně neustálé dobíjení baterií s pomocí kombinace několika obnovitelných zdrojů. V průběhu plavby díky svému pohybu loď pomáhá sama generovat elektřinu pro svůj provoz.
Jachta poháněná větrem, vodou i slunečními paprsky
Pro získání dostatečného množství energie bude nová chorvatská plachetnice využívat kombinaci obnovitelných zdrojů na maximum.
V průběhu kotvení v přístavech bude loď čerpat energii ze solárních panelů na střeše a také ze dvou malých větrných turbín na přídi a zádi. Takový způsob fungování není ničím neobvyklým ani u běžných plachetnic. Rozdíl se projeví ve chvíli, kdy se dá plavidlo do pohybu.
Kromě větrné a sluneční energie totiž využívá nově vyvíjená jachta také energii oceánu, a to nejen prostřednictvím běžných vodních turbín. Díky spolupráci s univerzitou v Osijeku má plachetnice reverzibilní lodní šrouby, které se svojí unikátní geometrií nejen pohánějí loď vpřed, ale zároveň přitom dobíjí vysokokapacitní baterie v podpalubí.
Všechny použité moderní technologie a inovativní postupy dohromady vytváří unikátní energeticky soběstačné plavidlo, jehož uhlíková stopa končí v okamžiku spuštění na vodu. Při plavbě a provozu už pak nevytvoří ani gram zplodin.
Comments (1)
Radeksays:
3. 5. 2022 at 12:09Už samy materiály, ze kterých bude vyrobena, znamenají mnohdy značnou emisní zátěž..Možná větší, než celý životní cyklus „neekologického“ výrobku 😉