Francouzská automobilka Citroen zveřejnila dlouho očekávané podrobnosti o svém novém elektrickém voze. Generální ředitel Vincent Cobée přitom zdůrazňoval, že elektrifikace individuální dopravy představuje důležitou součást udržitelné budoucnosti. Aby to však mělo kýžený efekt, musí být elektromobily široce dostupné.
Automobilka poukazuje na menší úsporné rozměry nového vozu. Citroen Oli váží přibližně 1000 kg a je zamýšlený jako jednoduché vozidlo s maximální rychlostí 110 km/h a mimořádně svižným nabíjením. Dobití akumulátoru z 20 % na 80 % kapacity by mělo trvat pouhých 23 minut a díky nízké hmotnosti dokáže toto vozítko ujet na jedno stoprocentní nabití až 400 km.
Oli jasně ukazuje, že Citroen se vydává alternativní cestou a nechce už posílat do světa jen 2,5 tunové “paláce na kolech”, našlapané dotykovými panely, obrazovkami a elektronikou. Všechny díly ekologického elektromobilu se dají po celou dobu jeho životnosti vyměňovat a recyklovat. Ploché části karoserie, jako je střecha, kapota a strany nákladového prostoru, jsou vyrobené z recyklované lepenky, zpevněné uhlíkovým vláknem. Velká část interiéru je z recyklovaného plastu.
Ekologicky šetrný je nejen použitý materiál, ale i celkové fungování elektromobilu. K úspoře přispívá hlavně nízká hmotnost vozu a přiměřená maximální rychlost. Dalšího snížení spotřeby dosahuje Citroen Oli například díky menším oknům (včetně čelního skla), která neproupouští tolik slunečního záření a posádka pak nemá takové nároky na používání klimatizace v letních měsících.
V Citroenu Oli nenajdete žádný monitor, displej či dotykový panel. Jak správně podotýká výrobce, každý si dnes nosíme neustále s sebou svůj vlastní malý počítač v podobě mobilního telefonu. Stačí ho v autě připojit a není třeba plnit interiér další zbytečnou elektronikou jen pro pocit luxusu. Za zmínku ale rozhodně stojí miniaturní joystick na volantu.
Klíčovým prvkem příběhu Oli je to, že byl koncipován s dlouhou životností, aby vytvořil vlastní cirkulární ekonomiku. Ukazuje, jak lze vozidlo snadno a levně obnovovat (a v budoucnu i upgradovat) pro pokračující provoz s novými majiteli.
Celkové náklady na pořízení budou relativně nízké, a pokud bude potřeba vyměnit dveře, světlomet nebo třeba nárazník, všechny díly lze zodpovědně získat prostřednictvím Citroënu z jiných vozů Oli, které již nejsou provozuschopné. Aby byla využitelnost každého dílu maximální, jsou volně zaměnitelné levé a pravé dveře, přední a zadní nárazníky i další části vozu.
Po stránce udržitelnosti to dává perfektní smysl. Z hlediska aerodynamiky už tolik ne… Design Citroenu Oli by se dal označit jako poněkud odvážný, moderní, snad i s náznaky elegance, ale přesto má slušnou šanci stát se “hrdým nástupcem” legendárního Fiatu Multipla. Ten totiž navzdory svým dobrým užitkovým vlastnostem stále vede v žebříčcích nejošklivějších automobilů historie.
Napsat komentář