Před několika týdny došlo k prohlášení provozovatele metra hlavního města Indie Nového Dillí Delhi Metr Rail Corporation (DMRC), že společnost plánuje stát se vůbec prvním provozovatelem metra, které bude energii k provozu čerpat ryze ze slunce.
Síť železnic spadajících pod správu DMRC čítá 327 km a 236 stanic. V Indii jsou železnice i letiště již poháněna solárními panely ve velmi široké míře [1], [2]. Nejedná se tedy v indickém počinu o zcela unikátní počin. To ale nemění nic na tom, že získávání čisté energie ze slunce pro účely zásobování energií městskou hromadnou dopravu je mimořádně hospodárné a ekologické.
V rozhovoru pro The India Times se šéf DMRC Anuj Daval rozpovídal o rozsáhlých plochách budov, které patří podniku DMRC. Dle jeho slov je škoda tolik slunečního záření nevyužít k výrobě velmi levné elektřiny.
S rozvojem sítě metra v Novém Dillí bude každá nová stanice opatřena solárními panely.
„Doposud byla solární energie produkována střešními solárními elektrárnami instalovanými v prostorách DMRC využívána jen pro sekundární a podpůrné aktivity spojené s provozem společnosti, jednalo se například o osvětlení, klimatizaci stanic, skladů apod.,“ stojí v prohlášení DMRC.
Aktuální spotřeba metra v Novém Dillí je ze 60 % řešena právě fotovoltaikou. Cílem do konce roku je ovšem pokrýt plnou 100% spotřebu sluneční energií, dodali zástupci DMRC.
India jako lídr ve využívání fotovoltaiky
O Indii se stále častěji hovoří jako o zemi, která jde ostatním příkladem svým přístupem k začlenění fotovoltaiky do svého energetického mixu. Dle reportu pojednávajícím o globálním využití obnovitelných zdrojů Renewables 2020 vypracovaným agenturou International Energy Agency je Indie pátá na světě v žebříčku zemí s největší instalovanou kapacitou fotovoltaických elektráren. K roku 2019 to bylo 38 GW s produkcí 54 TWh.
Indie si vytyčila za cíl do roku 2022 navýšit instalovaný výkon solárních elektráren na 100 GW.
Napsat komentář