Press ESC to close

Majitelé elektromobilů budou moci opravdu jezdit zdarma i u nás. Příznivci spalovacích motorů nadšeni nebudou

Elektromobilita je v současné době jedním z nejdiskutovanějších témat v oblasti dopravy a životního prostředí. Elektromobily se stávají stále populárnějšími a mnoho zemí se snaží podporovat jejich výrobu a používání prostřednictvím různých programů a dotací. Elektromobilita je ale zároveň také do jisté míry kontroverzním tématem, který rezonuje napříč společností. Moc se ale nemluví o tom, že elektromobily mohou jezdit úplně zdarma. Tuhle výhodu auta se spalovacím motorem nenabídnou nikdy nikomu.

Proč je elektromobilita kontroverzní?

Elektromobilita je kontroverzní z několika důvodů. Zaprvé, někteří lidé se obávají vysokých nákladů spojených s nákupem elektromobilu a nedostatečné nabíjecí infrastruktury. Za druhé, někteří kritici tvrdí, že elektromobily nejsou dostatečně ekologické, protože stále závisí na elektrické energii, která může být vyráběna z fosilních paliv. Navíc výroba baterií pro elektromobily může mít negativní dopad na životní prostředí.

Dalším důvodem kontroverze je vliv elektromobility na tradiční automobilový průmysl a zaměstnanost v něm. Vzhledem k tomu, že elektromobily mají méně součástek a jsou méně náročné na údržbu, může dojít ke ztrátě pracovních míst v sektoru výroby a oprav automobilů. Inovace ale nezastavíme.

Nejekologičtější způsob provozování elektromobilu? Nabíjením z fotovoltaiky

Jezdit autem zadarmo? Sen snad každého řidiče. S elektromobilitou je to ale reálný scénář. Jak na to? Pořiďte si fotovoltaickou elektrárnu na svůj dům a vyrobené přebytky nespotřebované energie v domácnosti směřujte k dobíjení svého elektromobilu.

Je to docela jednoduché a žádné skryté triky v tom nejsou. Jasně, investice do fotovoltaické elektrárny není nejmenší, ale k dispozici máme dotace, takže celková velikost investice do fotovoltaiky je zhruba o 50 % ponížena.

Elektřinu, kterou vyrobí vaše fotovoltaická elektrárna a kterou nebudete schopni spotřebovat ve své domácnosti, můžete díky systémům, jako je např. A-Z ROUTER, nakonfigurovat k přímému nabíjení elektromobilu, je však vhodné pořídit si také domácí nabíjecí stanici pro elektromobil. Ideálně takovou, která dokáže detekovat celkovou aktuální energetickou bilanci ve vaší domácnosti a optimalizovat tak velikost výkonu, kterým lze elektromobil nabíjet, aniž by mohlo dojít například ke shozením jističů v domácnosti (elektromobily mohou mít opravdu velký odběr při nabíjení, proto je potřeba je nabíjet sofistikovanými způsoby prostřednictvím chytrých wallboxů).

Nabíjecí stanice s funkcí dynamického řízení odběru jsou navíc také zvýhodněny dotací!

V přeneseném významu lze říct, že váš elektromobil může jezdit zcela zdarma na „sluneční pohon“. Nezní to skvěle?

Závěrem

Žabomyší války mezi příznivci spalovacích motorů a příznivci moderních elektromobilů asi jen tak neskončí. Nicméně majitelé rodinných domů s fotovoltaikou a s elektromobilem mají obrovskou výhodu, svůj elektromobil mohou nabíjet ze slunce a jezdit tak zdarma.

Elektromobilita přináší výzvy, ale také příležitosti pro ekologickou a udržitelnou budoucnost dopravy. Je důležité provádět neustálé inovace a investovat do výzkumu a vývoje, aby elektromobilita mohla plně využít svůj potenciál a stát se přijatelnou alternativou k tradičním vozidlům se spalovacím motorem.

Co si o tom myslíte vy? Dejte vědět v komentářích.

Martin Korec

Internetový publicista. Zajímám se o energetiku, dotační programy v Česku a také o obnovitelné zdroje energie, ve kterých vidím obrovskou budoucnost pro naše lidstvo.

Comments (30)

  • Kochsays:

    27. 3. 2023 at 10:41

    Naprostý nesmysl, zpoplatnění musí přijít, stát bude rozvojem elektromobility přicházet o spotřební daň a DPH z pohonných hmot. Vzhledem k sumě peněz, určitě nebudou elektromobility jezdit zdarma….

    • Jaroš J.says:

      28. 3. 2023 at 2:11

      A nabíjet budou během dne, v noci jezdit. A aby toho nebylo málo, tak přes zimu chodit pěšky, protože budou rádi, když pokryjí spotřebu domácnosti. Minimálně u nás na Vysočině.

        • Honzasays:

          30. 3. 2023 at 1:04

          Jasně, až na to, že většina domácích FVE má baterii s kapacitou kolem 10-13 kWh a baterie v elektromobilu má kolem 90 kWh. Večer přijedete domů, date nabít auto, baterie FVE se vyždímá a auto je pořád vybité a vy berete elektřinu ze sítě.

  • Jaroslav Tůmasays:

    27. 3. 2023 at 11:23

    Neskutečná demagogie. Tohle je novinář? Zdarma, jo, pořiďte si za statisíce fotovoltaiku, k tomu nějaké doplňky (wallbox apod.) a pak dobíjejte zdarma. Předpokládám, že on už to tak dělá.

  • Jirka Marxsays:

    27. 3. 2023 at 11:38

    Ano ideální je mít elektromobily dva, jeden nabíjet a druhým jezdit. A pak to zase vystřídat. a na zimu třetí auto na spalovací motor. To funguje skvěle.

  • Petrsays:

    27. 3. 2023 at 12:32

    Takže si za milion koupím elektromobil, za 300 000 soláry a pak budu jezdit zdarma dokud mi nezdechne baterie v elekromobilu. A to se vyplatí, ne?

  • Lukáš Balvínsays:

    27. 3. 2023 at 13:17

    Kolik tak asi stojí vybudovat solární elektrárnu v dom od píky. No dejme tomu 1 Mil. kč. Plovina z toho je na dotace. Dobře, tak 500 000 kč. Elektromobil bude o dalších cca 500 000 kč dražší než běžné auto. Dobře zaplatím tedy 1 mil. kč, abych mohl jezdit zadarmo a měl v domě elektřinu (zadarmo?).
    Otázka zní, za jak dlouho se taková investice vrátí?
    V běžném domě, vytápěném na el. by byly měsíční náklady tak 8 000 kč
    U běžného auta, kdo jezdí průměrně, by dal za benzín cca 2 500 kč/ měsíc.
    Tedy 10 500 x 12 = 126 000,- za rok
    500 : 126 = 4
    Investice se vrátí za 4 roky a pak už je to zase jiný příběh o tom, jak je nákladné tyto technologie udržovat a jakou mají životnost.
    Ale zdá se, že by se to mohlo vyplatit

  • Pepasays:

    27. 3. 2023 at 13:47

    Mam rok starou Kugu, plugin, neco pres 870k…. 15kwh baterka…Dobijeni jen 3,7kw/h… Na to nase courani okolo komina (90% jizd) parada.. Na delsi cesty je tam 2,5atmo, tam se baterka vyuzije na kolony, prujezdy mestem apod. Funguje to dobre… Az poresim par panelu, tak to bude zdarma a bez smradu.

  • Zdeněksays:

    27. 3. 2023 at 14:15

    Totální zelená demagogie člověka, který si asi koupil nebo chce koupit autíčko na baterky a teď se chce obhájit. Už jen ten argument — elektromobily mají méně součástek a jsou méně náročné na údržbu — je blbost. Hmotnost baterií totiž způsobuje daleko větší opotřebení podvozku, takže, co ušetří majitel na výměně oleje, to zase prodělá na pneumatikách, nápravách čepech a tlumičích. Výrobce má totiž jen dvě cesty kompenzace té zbytečné váhy . Buď udělá bytelný podvozek aby to vydrželo roky a dostane se na prodejní cenu prémiovek, kterou nikdo bez značkového loga nekoupí, nebo udělá auto,které přežije záruku a pak si majiteli v servisu trhej vlasy. O té hlouposti dobíjení a ježdění zadarmo, ani nemluvím. Domácí systém fotovoltaiky má 10kW a méně. To je hranice, kterou běžná domácnost spotřebuje za den pro svůj bězný provoz takže přebytků pro nabíjení auta bude mimo letní měsíce úplné minimum a to ještě v poledne, kdy je každý normální člověk v práci.
    Kdo si chce elektromobil pořídit ať si ho klidně koupí, já mu to neberu. Může na křižovatkách sekat před kočkama udivujícím zrychlením z nuly na sto….. pardon, vlastně z nuly na třicet, protože to je příští cíl zelených mozků. Zelených bezmozků, kvůli kterým celý tenhle tyjátr ničí Evropu.

  • Milansays:

    27. 3. 2023 at 15:05

    Já vám prozradím novinku. Žádný elektromobil nejezdí zdarma. I ty panely na střeše a dráty a chytrý krabičky stojí pomalu stejně, jako nový auto. Tak si to připočítejte k nákladům na km, a vyjde vám optimální řešení rodinné mobility: TDI a TSI..

  • Petr Hejnasays:

    27. 3. 2023 at 17:18

    Autor zcela postrádá i ta minima z technického vzdělání. Nejspíš je absolventem nějaké VŠ Korektní. Obvykle se s autem vyjíždí ráno a vrací se odpoledne, nebo až večer. Nevím, jak ho bude autor přes noc nabíjet přes soláry. Chybí nějaké údaje o potřebném dobíjecím výkonu a potřebné ploše střechy. Aby třeba nebyla potřeba plocha jako fotbalové hřiště.
    A nebo jsem to zblbnul já. Do práce se bude chodit v noci a přes den si potom v klídku nabijeme auto. Jo, asi tak nějak to bude.

  • Max Bernardsays:

    27. 3. 2023 at 18:47

    Podle stejné logiky: Na zahradě si nechte udělat ropný vrt, postavte malou rafinerii a budete i se spalovacím motorem jezdit zadarmo. Přebytky nafty můžete prodávat přes ulici… 😀

  • Petrsays:

    27. 3. 2023 at 20:06

    Přes den, když slunce svítí a auto by se mohlo nabíjet, je se mnou v práci. Přes noc, když jsem s ním doma, jak na potvoru slunce nesvítí, aby mi auto nabíjelo. A v zimě panely neutáhnou ani ledničku.

  • martinsays:

    27. 3. 2023 at 20:41

    Nejčastěji jsou na střechách instalované panely s výkonem kolem 10kW, o tom na kolik dokážou nabít baterii auta když spotřeba je průměrně 14-18kW/ 100 km si každý muže spočítat. Ale grátis provoz to asi nebude.

  • Jan Blažeksays:

    27. 3. 2023 at 22:41

    Jo, pokud nepoužíváte mozek, klidně budete tvrdit, že můžete jezdit s elektromobilem zdarma. :-)))
    O Červené Karkulce je stejně hezká pohádka, jako tvrzení o ježdění zdarma. A to je asi tak všechno.

  • Jirkasays:

    27. 3. 2023 at 23:20

    Ten člověk absolutně neví, o čem píše. Mám obojí a nabíjím ze sítě, když je elektřina třeba 2 Kč za 1kWh. Když je elektřina drahá, tak prodávám. FVE rozhodně auto nenabije.

  • Lacosays:

    28. 3. 2023 at 3:22

    S těmi instalovanými výkony u fotovoltaiky trochu šetřete. V klimatických podmínkách České republiky je účinnost fotovoltaiky okolo 12 %.

  • Petrsays:

    28. 3. 2023 at 3:48

    Autor článku lže. Už teď některé státy zavadí daň z elektromobilu kvůli výpadku daní z paliv a v EU se to řeší samozřejmě též a vypadá to že se bude platit za ujeté kilometry i když si doma nabijete zdarma zaplatíte za ujeté kilometry. To je realita žádná doprava zdarma nebude a nebude to vůbec levné bude to daleko dražšší než auto na fosilní paliva.

  • Martin Notasays:

    28. 3. 2023 at 9:54

    Tohle je ale kardinální nesmysl. I kdybych připustil, že autor je jen elektrikář, což o sobě tvrdí, tak by mohl tušit, za jak dlouho dobije auto 100kwh auto fotovoltaickou elektrárnou.
    Tedy závěr – autor článku zcela jistě nerozumí elektrice a pokud ano, tak nerozumí autům a jejich uživatelům. Rozhodně ne do té míry, že by o tom měl psát články a zkoušet někomu radit v energetice.
    Autorem uvažovaný scénář znamená, že bude elektroauto pracovat v režimu týden nepřetržitě na nabíječce krmené soláry za letního období a potom se jednorázově vybije jízdou. V zimě ten scénář znamená tři-čtyři týdny na nabíječce ze soláru a pak jednorázově vybít jízdou.
    Co jsem si tak povšiml, tak většina lidí autem ráno odjede a večer či odpoledne přijede.
    To už bych kousnul spíš, kdyby autor přišel s nějakou jurodivou myšlenkou domácí vývojky vodíku.

  • Vladimírsays:

    28. 3. 2023 at 15:52

    Naprosto sobecký komentář typu „já mám rodinný dům, kdo je víc“, který ignoruje všechny obyvatele sídlišť (kde byt často stojí víc než jinde dům); při schopnostech autora tipuju, že ten dům stejně zdědil. Na sídlištích není ani místo k zaparkování, o nabíjení se mluvit nedá vůbec; optimistům, kteří hlásají, že to půjde z lamp, doporučuji: podívejte se, kolik jich je a kolik je aut.
    Elektromobilita znamená, že sídliště přejdou zpět na MHD jako kdysi za socíku. Nebo budou chodit pěšky.

  • Lukassays:

    29. 3. 2023 at 7:15

    lol, dobrej blabol, rekl bych ze pokud v ceste za jezdeni elektro „zdarma“ stoji: poridit si barak cca 15M-20M Kc (tesne okoli prahy aspon), poridit si FVE za min 500k Kc a elektro auto za min 1.2M, tak oboji je uz s tim barakem na urovni, ze to v budgetu moc nepoznam :-)). Dalsi problem trochu nastava, ze FVE prebytky jsou casto jednotky kWh a to jen kdyz sviti, coz se nemusi kryt s potrebou jizdy autem a zaroven jednotky kWh denne nejsou pri spotrebe 20-25 kWh/100km pomalu ani na cestu pro rohliky do nejblizsiho supermarketu. Pomijim dalsi problemy jako uctovani FVE po fazich, potreba v nasich koncinach draheho asymetrickeho menice, atd. Ja s 10y starym dieselem jezdim pod 2kc/km (jezdim kazdy den do centra mhd a jinak mam nekolik moto), s elektro je to nyni minimalne stejna castka. Na barak se mi FEV nevyplati (navratnost tragicka pri spotrebe 5-6 kWh elektriny denne vcetne prani a suseni) a u zatepleneho baraku 130m2 mam v pohode stale plyn kotel (cca za energie 25k kc rocne, ted ve stropu stale smesnych 45k kc). Z uvedenych castek je jasne, ze porizeni elektroauta a FVE je ekonomicky nesmysl. Smysl to ma pro toho komu se to libi a ma volny penize, tj. fetis jen a pouze. Na to mam nastesti jine drahe konicky, takze dekuji nechci

  • Antiretardsays:

    29. 3. 2023 at 13:47

    Teda tady je ale příspěvků od inteligentních lidí, co o tom ví opravdu hodně a jen ty jejich názory jsou správné a proto to utvrzují nadávkami.
    Hele. Sedněte do těch svých zrezivělých fábií a vyjeďte na sraz „Česko na prvním místě“.
    Sraz máte zde :
    Umístěný špendlík
    https://maps.app.goo.gl/RJJKfZCkasscahxj6
    K čemu je vysoká škola, když máte vysokou školu života!

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

51 + = 59

eFotovoltaika.cz je nezávislý odborný on-line magazín, jehož cílem je nestranně informovat společnost o novinkách v oblasti fotovoltaiky, elektromobility, obnovitelných zdrojích energie, energetice jako takové a dalších zajímavých tématech spojených s technologickou, ekonomickou a politickou sférou.

O webu / Kontakty