Zatímco Indie už nějakou dobu přeměňuje své železnice na ty poháněné solární energií, tak i evropské země si začínají uvědomovat potenciál vlaků poháněných sluncem. Konkrétně podél indické železniční sítě jsou instalována zařízení vyrábějící solární energii s rozlohou více než 1 000 hektarů. Indické železnice k tomu využívají své rozsáhlé pozemky.
Tato dosud nevyužitá místa podél vlakových tras totiž nabízejí obrovský potenciál pro rozvoj infrastruktury solární energie a pomohou při dalším snižování emisí oxidu uhličitého. Dalším zářným příkladem jsou vlakové stanice v Bombaji, jež mají solární panely umístěny na svých střechách. Hlavním iniciátorem těchto snah o ekologičtější budoucnost je společnost Central Railway, jež před 170 lety začala provozovat první osobní vlakovou dopravu v Indii.
Jaká je situace ohledně solárních železnic v Evropě?
V celé Evropě se pro železnice stává téměř standardem mít nějaký druh PPA systému, tedy smlouvy pro získávání obnovitelné energie, říká Bethany Meban, mluvčí SolarPower Europe.
Kupříkladu francouzsko-belgický provozovatel vysokorychlostních vlaků Thalys již od roku 2020 využívá 100 procent obnovitelné energie pro všechny vlaky projíždějící Francií, Belgií a Německem. Deutsche-Bahn zas tvrdí, že je v současnosti největším spotřebitelem obnovitelné energie v Německu, částečně vyráběné i prostřednictvím jejich vlastních solárních elektráren.
PKP Polish Rails mají největší železniční „powerbanku“ v Evropě – úložiště využívající přebytečnou trakční energii k pohonu přibližně 1 500 regionálních, dálkových a nákladních vlaků každý měsíc.
Belgická národní železniční společnost SNCB je zas jedničkou v oblasti střešních solárních panelů a na své stanice a budovy připevňuje 20 000 panelů. A francouzská SNCF posunula pokrok ještě o krok dále tím, že založila specializovanou dceřinou společnost pro rozvoj solárních projektů.
Potenciál solární energie ve vlakové dopravě je obrovský
Vzhledem k tomu, že atraktivita železniční dopravy roste díky nižší uhlíkové stopě v porovnání s letadly, tak je potřeba umět efektivně využívat nabízené možnosti. Řeč je o tom, že provozovatelé železničních sítí mají obecně vzato velké portfolio pozemků, se kterými lze pracovat, stejně tak spravují i budovy s rozsáhlými střechami vhodnými pro umístění solárních panelů.
Dokonce se experimentuje i se začleněním zařízení vyrábějících solární energii do samotných tratí. Kupříkladu švýcarský start-up Sun-Ways instaluje panely přímo na kolejiště v západním Švýcarsku. Stejně tak i Deutsche-Bahn zkoušela podobný projekt připevňování panelů k pražcům mezi kolejemi.
Napsat komentář